Gå direkt till innehållet
Finlands utrikesministerium

Finsk videokonst på Borås Konstmuseum - Finlands ambassad, Stockholm : Kalender

FINLANDS AMBASSAD, Stockholm
FINLANDS HONORÄRA GENERALKONSULAT, Göteborg


Finlands ambassad
Gärdesgatan 11, 115 27 Stockholm
+46 8 676 6700, info@finland.se
Finlands honorära generalkonsulat
Götgatan 10, 41105 Göteborg
+46 31 801 050, sanomat.got@formin.fi
Suomi | Svenska |  | 
Normal textstorlekStörre textstorlek
 

Finsk videokonst på Borås Konstmuseum

FYRA FINSKA UTSNITT
2 oktober - 6 december 2009

Marika Orenius
Marika Orenius

Ett intresse för kroppen (eng; body, fi; keho) förenar de fyra finska
konstnärer som ställer ut en trappa upp på Borås Konstmuseum. Det
handlar om att stanna upp och stanna kvar, att vara någons eller sin
egen fånge eller att helt försvinna. Insikter om begränsningar och
maktrelationer blir tydliga och tillsammans ger videoverken oss en
möjlighet att blicka både inåt och utåt.

SAARA EKSTRÖM
arbetar med oförutsägbara, ofta organiska, material med starka
symboliska laddningar. Hon har bland annat intresseratsig för
skönheten i det fula och skildrat vackra förruttnelseprocesser. I
triptyken NO BODY (2007) flödar ett intensivt rött ljus över
ettroterande blomsterarrangemang. I textform berättas historien om en
kvinna som upplever sitt eget försvinnande. Texten fungerar somen röst
ur hennes medvetande. Ett medvetande som sakta övergår i ett tomrum
där begreppet identitet till slut förlorar sin innebörd.

PETRA LINDHOLM
intresserar sig för minnen, tankar och drömmar. Verket LEARNING TO
STAY (2008) handlar om att stanna upp ochstanna kvar. Installationen
visas på tre monitorer med en återhållsam, nästintill svartvit,
färgskala. Stillsamma bilder av interiörer ochexteriörer glider i
varandra och skapar ett kontemplativt lugn. Bilderna ackompanjeras av
miljöljud och en orgelslinga.

MARIKA ORENIUS
konst är samhällskritisk utan att vara politisk. I det tvåkanaliga
verket HEAVENLY BODIES (2009) är den mänskliga kroppenutgångspunkt och
första struktur. Hemmet och familjen är den andra strukturen och den
tredje rör det största vi känner till, yttrerymden och stjärnornas
formationer. I en hemmiljö filmad i ett dockhus rör sig huvudpersonen,
med hjälp av bluescreen teknik, som enlevande docka. De tomma och
låsta rummen visar sig vara hennes sinnesstämning berättad genom
dagboksanteckningar och kroppens rörelsemönster.

AURORA REINHARD
har sedan slutet av 90-talet arbetat med genusfrågor och hur vi
skildrar sexualitet och tabun. I JULIO & LUPITA(2004) dansar Julio, en
medelålders latinamerikan, med en uppblåsbar docka i naturlig storlek.
Lupita böjer sig i onaturliga och iblandperversa vinklar till spöklika
latinorytmer. Julio Diaz är en colombiansk gatuartist som lever i New
York och försörjer sig genom att dansamed Lupita och andra kvinnliga
dockor han själv skapat. För den här videon bad Aurora Reinhard honom
att komma till en studio ochdansa som han brukar med dockan framför en
kamera.

Utställningen är producerad av Borås Konstmuseum med stöd från
Kulturfonden för Sverige och Finland och knyter an till märkesåret1809
som uppmärksammar att det är 200 år sedan Finland och Sverige blev två
länder.


2.10.2009 00:00 - 6.12.2009 00:00

Ort
Borås Konstmuseum

Länkar
Borås Konstmuseum

Skriv utDela

Detta dokument

Uppdaterat 5.10.2009


© Finlands ambassad, Stockholm
© Finlands honorära generalkonsulat, Göteborg | Information om webbplatsen | Kontaktuppgifter